Bryza - 21m
Głębokość : 21m
GPS: 54° 36' 21.7", 18° 47' 39.1"
Głębokość na wraku: 12m
Bryza - jednostka K-18 była kutrem projektu 722 zbudowanym w Gdańskiej Stoczni Rzecznej. Bryza rozpoczęła służbę 10 stycznia 1965 roku. Kadłub kutra stalowy, całkowicie spawany, wypornościowy z wychyloną do przodu dziobnicą oraz znacznym wzniosem pokładu. Stępka płaska na całej długości statku. Nadbudówka i sterówka spawana Kuter mógł przewozić pasażerów. Do napędu jednostki przyjęto dwa silniki wysokoprężne pracujące na każdą linię wałów poprzez przekładnie redukcyjno-nawrotne. Śruby napędowe – trzyskrzydłowe. Do 1978 roku jednostka miała nazwę kuter pasażersko-transportowy "Bryza", a po otrzymała nową nazwę - kuter łącznikowy. Bryza służyła w 43 Dywizjonie Pomocniczych Jednostek Pływających w 9 Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Służbę w Marynarce Wojennej RP zakończyła w 2001 roku. Po wycofaniu jednostka została sprzedana Lidze Morskiej i Rzecznej. Odkupiona w maju 2008 roku przez miasto Hel od firmy zajmującej się złomowaniem starych statków w celu zatopienia w wodach zatoki niedaleko portu Hel.
Jednostkę zatopiono w sierpniu 2009 roku .
Więcej zdjęć z zatopienia w galerii
Wrak ORP Bryza jest specjalnie przygotowanym do nurkowania obiektem, wszystkie niebezpieczne dla nurków części wraku zostały zdemontowane. Nie ma jeszcze na nim, ani sieci , ani żyłek wędkarskich, których na innych wrakach pełno. Wrak stoi na stępce, na stoku od około 13m do około 21m. Najpłytsze miejsce wraku około 11m. Wraczek mały ale bardzo przyjemny, idealny do ćwiczeń, czy też dla początkujących nurków, chociaż Ci bardziej zaawansowanie też znajdą coś dla siebie.
Dostać się na wrak ORP BRYZA można z plaży lub z łodzi.
Wymiary
Długość 28,82 m
Szerokość 6,20 m
Zanurzenie 1,85 m