Franken
Głębokość : 48m
GPS: 18° 57’ 58,90", 54° 32’ 18,60"
Głębokość nad wrakiem 48m
Głębokość na dnie 72m
Tankowiec o napędzie mechanicznym. Napędzany czterema silnikami spalinowymi Diesel po 9 cylindrów każdy. Wyposażony w dwie śruby o stałym skoku.
Budowę rozpoczęto w 1937 roku, w stoczni Deutche Wrek Kiel, jednak statek nie został oddany do użytku przed wybuchem IIWŚ. Kadłub zwodowano 08.03.1939 roku.
Po wybuchu wojny prace nad nim prowadzone były wolno i tylko wtedy gdy stocznia nie miała pilniejszych prac. W 1942 roku Franken został odholowany do stoczni Burmeister & Wain w Kopenhadze, gdzie został ukończony i wcielony do służby 17.03.1943 roku.
foto Radoslav Husak
Tankowiec operował tylko w rejonie morza Bałtyckiego m.in. jako zaopatrzeniowiec dla pancernika Prinz Eugen. Zaopatrywał dodatkowo jednostki torpedowe i trałowe.
Został zbombardowany i zatopiony przez lotnictwo radzieckie 08.04.1945 roku niedaleko Helu. Eksplozja spowodowała oderwanie się dziobu tuż za nadbudówką, obie części wraku leżą na dnie w odległości około 400 metrów od siebie. Większa część kadłuba (135 metrów długości) stoi na stępce, na głębokości 72m, najpłytsze elementy to nadbudówka zaczynająca się od 47m, najgłębiej na 65 metrach znajduje się pokład rufy.
Stan wraku jest stosunkowo dobry, jednak w wielu miejscach jest pokryty sieciami i żyłkami. Sieci spoczywające na wraku w większości są grube, jednak można natknąć się na gorzej widoczne sieci nylonowe i sieci dryfujące stanowiące zdecydowanie poważniejsze zagrożenie.
Dane techniczne
długość całkowita – 179m
szerokość – 22m
załoga – od 94 do 208 osób
Uzbrojenie
trzy działa 150 mm
16 działek przeciwlotniczych 20 mm
2 działka przeciwlotnicze 37 mm
napęd na cztery dziewięciocylindrowe diesle MAN-a